تحقیقات بینش جدیدی را در مورد خطر رتینوپاتی دیابتی ارائه داده است

19 اکتبر 2018- تحقیقات نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت می توانند خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را با هر ساعت تنظیم مقدار قند خون خود در محدوده ی هدف، کاهش دهند.
محققان چینی پس از تحقیق بر روی 3226 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 این ارتباط را گزارش دادند. در مجموع 780 نفر از گروه مورد مطالعه، قبل از شروع تحقیق به رتینوپاتی دیابتی مبتلا بودند.
افراد شرکت کننده در این تحقیق به طور متوسط، 60 سال سن داشتند و میانگین HbA1c آنها74 میلی مول بر مول یا   8.9درصد بود.
افراد شرکت کننده به مدت زمان سه روز از مانیتورهای مداوم قند خون استفاده کردند و مدت زمان باقی ماندن قند خونشان در محدوده هدف(3.9 تا 10 میلی مول بر لیتر )، در طی این مدت ثبت گردید.
نتایج این بررسی ها، همراه با معاینات چشمی نشان داد برای افرادی که در طی 24 ساعت مدت زمان باقی ماندن قند خونشان در محدوده ی هدف، کمترین زمان بوده است، احتمال ابتلا به رتینوپاتی بیشتر است. همچنین کمترین زمان باقی ماندن قند خون در محدوده ی هدف، با افزایش آسیب چشمی در میان افراد مبتلا به رتینوپاتی ارتباط داشت.
ارتباط بین مدت زمان باقی ماندن قند خون در محدوده ی هدف، با رتینوپاتی به طور معنیداری، مستقل ازHbA1c  بود، این موضوع نشان می دهد افرادی که کنترل خوبی بر روی مقدار قند خون خود در طی یک دوره ی سه ماهه(HbA1cخوب) دارند، هنوز هم ممکن است به دلیل نوسانات قند خون دچار عوارض چشمی دیابت شوند.

 دکتر Weiping Jia از دانشگاه Jiao Tong  در شانگهای گفت: برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به رتینوپاتی، بیماران نیاز به کنترل قند خون خود در اسرع وقت دارند، آنها باید سعی کنند که مدت زمان حفظ مقدارقند خون خود در محدوده هدف را تا حد ممکن افزایش دهند.
در حالی که تنها یک ارتباط در این مطالعه مشاهده شد، اما این مطالعه برای نشان دادن اینکه آیا مدت زمان باقی ماندن مقدار قند خون در محدوده هدف، می تواند خطر رتینوپاتی را تحت تاثیر قرار دهد، طراحی نشده است. نتایج این تحقیق به اهمیت مدیریت سطح قند خون برای کاهش خطر عوارض دیابت اعتبار بیشتری بخشید.
دکتر Roy Beck، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات بهداشت Jaeb  در تامپا، فلوریدا، که در این مطالعه شرکت نداشت، در اظهار نظر در مورد این تحقیق، گفت: هر چه مقدار قند خون فرد مبتلا به دیابت به محدوده طبیعی نزدیک تر باشد، خطر ابتلا به رتینوپاتی پایین تر خواهد بود. اگر مقدار قند خون نزدیک به سطح نرمال باشد، این خطر بسیار کاهش می یابد.
این تحقیق در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/research-provides-new-insights-into-diabetic-retinopathy-risk-95338313.html